maandag 5 november 2012

Over TPACK



Bij veel leerkrachten zal er geen belletje gaan rinkelen bij de naam TPACK. Dit is erg jammer, omdat het TPACK model gaat over de kennis die een leerkracht nodig heeft om ICT te integreren in hun onderwijs. ICT is namelijk overal en het inzetten van ICT in het onderwijs groeit enorm. Belangrijk is daarom dat leerkrachten wel meegroeien. In deze blog ga ik u meer vertellen over het TPACK model.

Leerkrachten moeten weten wat er onderwezen wordt ( vakinhoud) en hoe dit moet onderwezen worden (vakdidactiek). Zoals ik al zei wordt ICT steeds meer gebruikt om de vakinhoud te verduidelijken  en wordt er gekeken naar welke didactiek het leren van bepaalde onderwerpen met behulp van ICT versterkt. Een leerkracht moet hier niet alleen kennis van hebben, maar ook in staat zijn om de drie kennidgebieden ICT, vakdidactiek en vakinhoud te combineren. Vandaar dat Matthew Koehler en Punya Mishra het TPACK model hebben ontwikkelt. Hieronder ziet u een plaatje van het TPACK model;



                                                   Bron: http://www.tpack.nl/over-tpack.html

Persoonlijk vind ik dat het bovenstaand plaatje mij nog niet duidelijk maakt waar het TPACK model voor staat. Vandaar dat ik hieronder per cirkel (kennisgebied) een korte uitleg zal geven;

Technological Knowledge: dit is de kennis van media. Denk hierbij aan het schoolbord en een rekenliniaal (vroeger) en het Digibord, internet en laptops ( tegenwoordig)

Content Knowledge; de centrale feiten, concepten, theorieën en procedures van een bepaald vakgebied, maar ook kennis van de manier waarop het vakgebied zich uitbreidt.

Pedagogical Knowledge; omvat de manier waarop leerlingen leren, hun (mis)concepties, inzet van leermiddelen, evaluatie van leren, klassenmanagement, lesvoorbereiding en -uitvoering.

U ziet in het plaatje dat de drie cirkels (kennisgebieden) elkaar overlappen. Bijvoorbeeld als het kennisgebied technological Knowledge zich mengt met de pedagogical knowledge wil dat zeggen dat de leerkracht kennis moet hebben over hoe de didactiek verandert wanneer hij/zij ICT hieraan toevoegt.

Hieronder ziet u nog een filmpje waar het TPACK model wordt verduidelijkt;


                                   bron: http://www.youtube.com/watch?v=GuS2T_1SDK8

Vroeger was er weinig gebruik van ICT op scholen. Wanneer dit wel gebruikt werd, dan was dit los van alle andere vakken. Zo hadden wij vroeger op de basisschool 1x per week computerles. Ik kan mij herinneren dat ik dit erg leuk vond, maar dat het verder geen invloed had op mijn leerprestaties of op mijn kennis van vakken. Tegenwoordig wordt ICT geïntegreerd in onze lessen. Om ict met succes toe te passen is kennis van vakinhoud, didactiek en technologie niet toereikend: ook kennis van doelgroep, school, infrastructuur en omgeving is noodzakelijk. 

Er bestaat ook een TPACK the game. Tijdens het spel moeten de spelers nadenken over de mogelijkheden om technologieën toe te passen ter ondersteuning van de vakinhoud en vakdidactiek. 

 Ik heb met studenten gesproken over hun ervaringen met TPACK the game. Zij waren positief over TPACK the game. Nieuwsgierig?

Meer informatie over TPACK-NL, de Nederlandse versie van het oorspronkelijke TPACK-model, de bijbehorende instrumenten en (onderzoek naar) professionele ontwikkeling op het gebied van integratie van ict in het onderwijs kunt u terecht bij:

Petra Fisser & Joke Voogt
Curriculumontwerp & Onderwijsinnovatie
Universiteit Twente
p.h.g.fisser@utwente.nl

Bron: www.tpack.nl
           

 

Recensie 21st century skills the game gepubliceerd

Hallo allemaal!

Met grote vreugde wil ik jullie meedelen dat mijn recensie over het 21st century skills the game is gepubliceerd! Hieronder staat de link:

http://www.ictnieuws.nl/?recentieID=114