Stemkastjes in de klas ja
of nee?
Een nieuwe trend in het
onderwijs, is het inzetten van stemkastjes in de klas. Deze kunnen ingezet
worden bij meerkeuze opdrachten, instructie,stellingen of activiteiten te
betrekken. Alle kinderen zijn actief bezig en op het bord kunnen de stemmen
geteld worden, dus wanneer er kinderen niet meedoen, wordt dit gezien. Bij het
programma Mentimeter zouden de stemkastjes een voordeel hebben. Laatst heb ik
met medestudenten stellingen beantwoordt in Mentimeter. Omdat wij geen
stemkastjes hadden, hebben wij met onze laptop en mobiele telefoons moeten
kiezen. Met laptops en mobiele telefoons in de verleiding groot dat kinderen op
het internet andere dingen gaan doen, maar met een stemkastje is dit niet het
geval.
Het stemkastje kan bij
meerdere vakken worden toegepast. Denk maar bijvoorbeeld aan rekenen met sommen
oefenen. Dit kan ook snel tussen andere lessen door, omdat de stemkastjes snel
erbij gepakt zijn. Denk ook aan het evalueren van lessen en het werken in
groepjes. U kunt er ook de voorkennis mee testen van de kinderen.
Het voordeel
is dat de stemkastjes snel erbij gepakt zijn. Na een paar seconden zijn de
stellingen te zien en binnen een paar minuten zijn de resultaten te zien op de
computer of op het Smartbord. Tussen de stemkastjes en de computer zit een
software apparaat die net als een usb-stick in de computer wordt geplugd. Deze
software zet vervolgens de resultaten op de computer.
Er zijn verschillende
soorten stemkastjes. Van heel eenvoudige waarbij je alleen maar ja of nee kunt
kiezen, tot stemkastjes waar je letters en cijfers kunt intoetsen.
Mijn
voorkeur gaat uiteraard naar de uitgebreidere versie, zodat de stemkastjes
breed inzetbaar zijn. Maar hier zitten natuurlijk wel kosten aan verbonden.
Ondanks dat de stemkastjes
een investering zijn, ben ik er een grote voorstander van. De stemkastjes zijn
naar mijn idee geschikt voor zowel de middenbouw als de bovenbouw. Wanneer een
school twijfelt, kunnen ze ervoor kiezen om de stemkastjes alleen in de groepen
7 en 8 uit te proberen. Ik vind het ook
een voordeel dat in de stemkastjes bij sommige onderdelen of vakken de namen
van de kinderen kunnen worden gezet. Zo kun je als leerkracht het niveau van de
kinderen peilen. Wanneer er om meningen wordt gevraagd, kunnen de stemkastjes
anoniem gebruikt worden. Dit vind ik een voordeel, omdat kinderen dan sneller
hun mening uiten en er niet met een wijzende vinger wordt gekeken naar kinderen
met een andere mening of naar kinderen die langer nodig hebben om te reageren.
Het is een leuke werkvorm en alle kinderen zijn actief bezig. Een nadeel is wel
dat de stemkastjes ook echt gebruikt moeten worden i.p.v. mogen worden, omdat
ze duur zijn in de aanschaf. Vaak zijn er ook heel snel vernieuwingen met
devices, maar als school zijnde kun je daar niet in meegaan.
Hieronder vindt u nog een
filmpje over stemkastjes in de klas
http://www.leraar24.nl/video/2132
Bronnen