vrijdag 21 september 2012

Stemkastjes ja of nee



Stemkastjes in de klas ja of nee?                     


Een nieuwe trend in het onderwijs, is het inzetten van stemkastjes in de klas. Deze kunnen ingezet worden bij meerkeuze opdrachten, instructie,stellingen of activiteiten te betrekken. Alle kinderen zijn actief bezig en op het bord kunnen de stemmen geteld worden, dus wanneer er kinderen niet meedoen, wordt dit gezien. Bij het programma Mentimeter zouden de stemkastjes een voordeel hebben. Laatst heb ik met medestudenten stellingen beantwoordt in Mentimeter. Omdat wij geen stemkastjes hadden, hebben wij met onze laptop en mobiele telefoons moeten kiezen. Met laptops en mobiele telefoons in de verleiding groot dat kinderen op het internet andere dingen gaan doen, maar met een stemkastje is dit niet het geval.

Het stemkastje kan bij meerdere vakken worden toegepast. Denk maar bijvoorbeeld aan rekenen met sommen oefenen. Dit kan ook snel tussen andere lessen door, omdat de stemkastjes snel erbij gepakt zijn. Denk ook aan het evalueren van lessen en het werken in groepjes. U kunt er ook de voorkennis mee testen van de kinderen. 

Het voordeel is dat de stemkastjes snel erbij gepakt zijn. Na een paar seconden zijn de stellingen te zien en binnen een paar minuten zijn de resultaten te zien op de computer of op het Smartbord. Tussen de stemkastjes en de computer zit een software apparaat die net als een usb-stick in de computer wordt geplugd. Deze software zet vervolgens de resultaten op de computer.

Er zijn verschillende soorten stemkastjes. Van heel eenvoudige waarbij je alleen maar ja of nee kunt kiezen, tot stemkastjes waar je letters en cijfers kunt intoetsen. 
Mijn voorkeur gaat uiteraard naar de uitgebreidere versie, zodat de stemkastjes breed inzetbaar zijn. Maar hier zitten natuurlijk wel kosten aan verbonden. 



Ondanks dat de stemkastjes een investering zijn, ben ik er een grote voorstander van. De stemkastjes zijn naar mijn idee geschikt voor zowel de middenbouw als de bovenbouw. Wanneer een school twijfelt, kunnen ze ervoor kiezen om de stemkastjes alleen in de groepen 7 en 8 uit te proberen.  Ik vind het ook een voordeel dat in de stemkastjes bij sommige onderdelen of vakken de namen van de kinderen kunnen worden gezet. Zo kun je als leerkracht het niveau van de kinderen peilen. Wanneer er om meningen wordt gevraagd, kunnen de stemkastjes anoniem gebruikt worden. Dit vind ik een voordeel, omdat kinderen dan sneller hun mening uiten en er niet met een wijzende vinger wordt gekeken naar kinderen met een andere mening of naar kinderen die langer nodig hebben om te reageren. Het is een leuke werkvorm en alle kinderen zijn actief bezig. Een nadeel is wel dat de stemkastjes ook echt gebruikt moeten worden i.p.v. mogen worden, omdat ze duur zijn in de aanschaf. Vaak zijn er ook heel snel vernieuwingen met devices, maar als school zijnde kun je daar niet in meegaan.

Hieronder vindt u nog een filmpje over stemkastjes in de klas


http://www.leraar24.nl/video/2132

Bronnen

donderdag 20 september 2012

Nieuwe trend - Onderwijs Apps

Onderwijs apps

Een van de nieuwste trends is het gebruiken van apps in het onderwijs. Erg leuk natuurlijk, maar werken ze ook echt? En zijn ze echt zo toepasbaar in de praktijk als wordt gezegd? Om hierachter te komen heb ik drie verschillende onderwijs-apps geïnstalleerd op mijn iphone en deze uitgeprobeerd. Hieronder leest u informatie over deze apps en mijn bevindingen.

OMJS werkwormen [onderwijs maak je samen]

De OMJS werkvormen app is een app waarbij u kunt kiezen uit 40 verschillende didactische werkvormen. Deze werkvormen staan overzichtelijk ingedeeld. U kunt kiezen uit vier verschillende doelen namelijk; orienteren, verwerven/bestendigen, reflecteren/evalueren en kennismaken.  Vervolgens wordt er gevraagd naar de duur van de werkvorm.  U kunt kiezen uit werkvormen die onder de twintig minuten duren en werkvormen die langer dan twintig minuten duren. Vervolgens krijgt u een overzicht van de werkvormen, waar u uit kunt kiezen. Deze app werkt uitstekend! Ik denk dat wij allemaal wel eens een moment hebben gehad in de klas, waarbij er tijd over is of de concentratie van de kinderen op is. Dan zijn deze werkvormen zeer goed toepasbaar. De beschrijving van de werkvormen is kort, maar wel krachtig. Bij de werkvormen zijn  de kinderen actief bezig. Ook erg handig dat er bij de meeste werkvormen bij staat hoe de moeilijkheidsgraad verhoogt kan worden! De app is zeer overzichtelijk en ik ben geen werkvorm tegengekomen die niet toepasbaar is in de praktijk. Wilt u de kinderen een keer verrassen of belonen?  Dan kunt u de iphone of ipad schudden en kiest de OMJS-app zelf een leuke werkvorm uit. Het enige nadeel dat ik heb kunnen vinden aan de app is dat hij niet geheel gratis is. Hij kost (slechts) €1,59, maar dit is hij naar mijn mening helemaal waard!


How stuff Works app (zit dat zo)

Deze app is een bron van informatie voor leerling als docent. Wanneer u de app opent kunt u kiezen uit; artikels, videos, shows, quizzes, quotes/feiten en een zoekmachine. Wanneer u op een van deze plaatjes klikt, krijgt u een keuzescherm te zien. Alle onderwerpen zijn namelijk verdeeld in vier subgroepen namelijk; populair, avontuur, dieren en auto’s. Deze app is gemaakt n.a.v. de engelse tv show How stuff Works. De hele app is dan ook in het Engels. Op dit moment lijkt hij me geschikt voor groep 7 en 8 en de middelbare school. Het idee achter deze app vind ik heel erg leuk. Kinderen zouden in de klas zelf  kunnen opzoeken hoe dingen werken of waar iets van gemaakt is. Denk bijvoorbeeld eens aan geschiedenislessen of technieklessen. Op dit moment is deze app dus niet goed toepasbaar in de praktijk…maar ik hoop dat hier binnenkort een Nederlandse versie van komt!

 Zwijsen Spelling app


De Zwijsen spelling app is gebaseerd op de schoolmethode van uitgeverij Zwijsen. Hij moet voor alle leeftijden zijn. De leerlingen of u zelf kunnen met deze app oefenen met d- of t-, met trema’s of bijvoorbeeld tussen –n. De leerlingen kunnen wanneer ze willen oefenen en ook op hun eigen tempo. Wanneer kinderen klaar zijn met hun werk, zouden ze deze app kunnen opstarten. Het fijne aan de app vind ik dat er duidelijke uitleg wordt gegeven. Er wordt dus niet alleen aangegeven of een antwoordt goed of fout is, maar ook waarom. Dit doen ze niet door de uitleg in een tekstvorm in beeld te plaatsen, maar door een educatief filmpje. De app ziet er heel erg leuk en aantrekkelijk uit voor kinderen en is eenvoudig in gebruik. Er horen ook geluiden bij deze app. Wanneer u kinderen oortjes in laat doen, storen zij de andere kinderen niet of u kunt het geluid uitzetten bij de instellingen. De gratis versie van de app is om kennis te maken met de app. Wanneer alle spellingthema’s geoefend willen worden, moeten deze gekocht worden. Deze kosten €2,99. Ook bij deze app vind ik dat het de kosten waard is!



 De kinderen van tegenwoordig groeien op met apps en veel leerkrachten weten niet dat er apps zijn die toepasbaar zijn in hun onderwijs. Dit is erg jammer en hopelijk kan ik u op ideeën brengen. Ik zal nog meer apps gaan uitproberen en dan kunt u mijn bevindingen uiteraard weer lezen!

Bronnen

 http://www.apple.com/nl/education/apps/
App store Iphone
http://www.zwijsen.nl/web/Voor-thuis/Spelletjes/Spelling-in-beeld-app-1.htm
http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/
http://home.howstuffworks.com/

Reken- en taalonderwijs



Huidige reken- en taalonderwijs … zo slecht nog niet?

Ons huidige reken- en taalonderwijs is under Construction en daarmee bedoel ik dat er grote veranderingen aan de gang zijn. Deze veranderingen komen niet vanuit de leerkrachten zelf, maar door de rijksoverheid. Ons reken- en taalonderwijs blijkt niet goed te zijn en daarom worden er flinke aanpassingen gedaan.  Maar klopt dit wel, is ons reken- en taalonderwijs echt zo slecht?

Tegenwoordig is er vaak in het nieuws dat ons huidige reken- en taalonderwijs slecht is. Maar als we het onderwijs in Europa bekijken, blijkt dat Nederlandse leerlingen nog steeds boven het gemiddelde zitten. Wanneer er wereldwijd gekeken wordt, liggen de prestaties van Nederlandse leerlingen iets lager, vergeleken met bijvoorbeeld Japan. Niet erg alarmerend dus, maar hier denkt onze overheid toch anders over en daarom komen er veranderingen.

De overheid stelt duidelijke eisen aan het reken-en taal onderwijs. Hierbij wordt er gekeken naar richtlijnen die zijn opgesteld. Deze richtlijnen geven aan wat leerlingen zouden moeten kunnen en kennen tijdens bepaalde momenten in hun schooltijd. Er wordt nu echter wel verwacht dat er vaker tussendoor getoetst wordt door leerkrachten. Ik vind het goed dat er vaker getoetst moet worden, omdat toetsen soms moment opnamen zijn en kinderen hierdoor boven of onder hun niveau scoren. Ik vraag mij echter wel af hoe een leerkracht dit moet gaan organiseren, aangezien het aantal leerlingen in een klas enorm aan het stijgen is.

Ik vraag mij ook af wie er precies verantwoordelijk is voor het ontwerpen van de richtlijnen. Neem nu bijvoorbeeld de richtlijnen van groep 1 en 2 op het gebied van taal en rekenen. De kinderen moeten in de groepen 1 en 2 al zoveel weten en kunnen. Om ervoor te zorgen dat de kleuters deze richtlijnen weten en kunnen, moeten leerkrachten dit op een speelse manier aanbieden. Maar wanneer we kijken naar de toetsmomenten, zoals bijvoorbeeld de Cito-toetsen, wordt er van de kleuters verwacht uit een boek te werken en alleen naar plaatjes te kijken, terwijl al het aangeleerde op een speelse en actieve manier is aangeleerd. Krijgen wij dan wel een goed beeld van het niveau van ons reken- en taalonderwijs vraag ik mij af? 
Een toets goed maken is goed voor ons landelijke gemiddelde, maar kunnen kinderen het geleerde ook toepassen in hun dagelijkse leven, waar taal en rekenen een groot deel uitmaakt?

Ook de lerarenopleiding ligt onder druk. Het niveau  van de studenten op het gebied van rekenen en taal ligt veel te laag, volgens de overheid. Het is belangrijk dat het niveau van toekomstige leerkrachten op het gebied van rekenen en taal goed is, maar de eisen m.b.t. rekenen en taal  zijn niet op alle lerarenopleidingen hetzelfde. Ook hier moet een duidelijke lijn getrokken worden.

Zoals ik al zei verandert ons reken- en taalonderwijs enorm. Dit heeft niet alleen maar nadelen, want er worden tegenwoordig veel methoden ontworpen, die passen bij de belevingswereld van de kinderen. Nu nog wachten op toetsmiddelen die passen bij de belevingswereld van de kinderen….


bronnen
 http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/1824764/2011/01/15/Nederlands-onderwijs-scoort-goed.dhtml

http://taalunieversum.org/onderwijs/spelling/downloads/over_de_drempels_met_taal_en_rekenen_hoofdrapport.pdf

 http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen

www.slo.nl


Review 21st century skills: the game



21st Century Skills: The game


Tegenwoordig zien we nog steeds een gat tussen de kennis op het gebied van mediawijsheid tussen leerkrachten en leerlingen.  Leerkrachten liggen vaak toch achter, omdat zij niet in een wereld zijn opgegroeid zoals die nu is. Door middel van dit spel wordt er van de leerkrachten of toekomstige leerkrachten verwacht na te denken over het onderwijs van nu en waar de leerlingen behoefte aan hebben. In dit spel komen 7 kernkwaliteiten aan bod. Deze vindt u in onderstaande cirkel:



Voor de minor Digicoach heb ik samen met mijn medestudenten dit spel uitgeprobeerd. Hieronder leest u stap voor stap wat wij gedaan hebben en wat mijn bevindingen waren.

Eerst zijn wij onderverdeeld in 7 groepen. Elke groep kreeg 1 van de 7 kernkwaliteiten. Elk groepje moest een woordweb maken met hun kernkwaliteit. Vervolgens werden de woordwebben doorgegeven naar het volgende groepje. Dit vond ik zelf erg goed, omdat een tweede groepje met een frisse blik naar de kernkwaliteit kijkt en eventueel het woordweb nog kan aanvullen. Op deze manier kun je ook goed zien hoe andere studenten tegen een kernkwaliteit aankijken. Een nadeel was echter dat dit veel tijd kostte. Hierdoor kreeg elk groepje maar 2 kernkwaliteiten. De rest van de kernkwaliteiten werden klassikaal voorgelezen. Dit vond ik persoonlijk niet fijn. Wanneer je zelf iets leest en daar een woordweb van maakt, slaan de hersenen dit goed op. Wanneer iemand anders voorleest wat bij een kernkwaliteit staat, kan ik dit niet opslaan. Hierdoor had ik maar een goed beeld van 2 van de 7 kernkwaliteiten.

Vervolgens hebben we het volgende filmpje bekeken:




Ik vond het zelf een erg interessant en dynamisch filmpje. De tekeningen werden steeds een geheel en ik werd er als het waren in meegezogen. Er zaten ook veel herkenbare momenten in het filmpje, die mij erg aanspraken. Ik kan zelf goed Engels verstaan en spreken, maar ik kan me wel voorstellen dat studenten of leerkrachten die de Engelse taal minder beheersen moeite hebben met het filmpje. Ik zou er daarom zelf voor kiezen om de film af en toe te pauzeren en iemand kort te laten reflecteren.

Na het filmpje hebben wij een Mentimeter test gedaan.  Wij moesten allemaal inloggen met onze telefoon of laptop. Vervolgens moesten allemaal dezelfde stelling beantwoorden. Op het Smartboard waren de resultaten te zien. Doordat de balkjes steeds versprongen, wanneer er nieuwe antwoorden binnenkwamen, waren we allemaal gefocust op het Smartbord. Ik vond dit een erg leuke werkwijze, waarbij iedereen actief bezig is. Het programma werkte prima en doordat er anoniem wordt beantwoordt, voelen mensen zich vrijer om hun mening te uitten. Wanneer er veel verschillende meningen waren, werden deze besproken. Sommige stellingen waren echter wel onduidelijk geformuleerd. Belangrijk is wel dat de stellingen duidelijk en neutraal zijn, zodat er een duidelijke eens of oneens kan ontstaan.

Na de Mentimeter kreeg elk groepje een gekleurd blad. Hierop moesten we een tekening maken van een leerkracht in de 21ste eeuw. Hierbij moesten we gebruik maken van de 7 kernkwaliteiten. Erg leuke opdracht, waarbij iedereen hun creativiteit in kwijt kon! Hieronder ziet u het resultaat van mijn groepje:



Tot slot hebben wij een mood-bord gemaakt voor ons adviesbureau. Door gebruik te maken van de 7 kernkwaliteiten hadden we veel structuur. Per kernkwaliteit hebben wij onze visie kort beschreven. 


Hierdoor kregen wij als adviesbureau een duidelijk beeld over onze visie m.b.t. jonge kinderen in het 21ste eeuw onderwijs. Hieronder ziet u ons resultaat met de trotse makers!



Kortom: Het 21ste century skills spel zit goed in elkaar, op een paar kleine puntjes na die hierboven zijn beschreven. De afwisseling zorgt ervoor dat het interessant blijft om te spelen. Daarnaast vind ik dat het spel goed past bij Meervoudige intelligentie. Want aan het einde van de dag wisten wij allemaal wat bij 21st century onderwijs hoort. De ene pikt dit op door een woordweb te maken, de ander door een filmpje te zien en weer een ander door de structuur  van het spel. Wanneer er genoeg tijd wordt vrijgemaakt om dit spel uit te voren, zullen veel scholen hier veel winst door kunnen behalen…