donderdag 20 september 2012

Nieuwe trend - Onderwijs Apps

Onderwijs apps

Een van de nieuwste trends is het gebruiken van apps in het onderwijs. Erg leuk natuurlijk, maar werken ze ook echt? En zijn ze echt zo toepasbaar in de praktijk als wordt gezegd? Om hierachter te komen heb ik drie verschillende onderwijs-apps geïnstalleerd op mijn iphone en deze uitgeprobeerd. Hieronder leest u informatie over deze apps en mijn bevindingen.

OMJS werkwormen [onderwijs maak je samen]

De OMJS werkvormen app is een app waarbij u kunt kiezen uit 40 verschillende didactische werkvormen. Deze werkvormen staan overzichtelijk ingedeeld. U kunt kiezen uit vier verschillende doelen namelijk; orienteren, verwerven/bestendigen, reflecteren/evalueren en kennismaken.  Vervolgens wordt er gevraagd naar de duur van de werkvorm.  U kunt kiezen uit werkvormen die onder de twintig minuten duren en werkvormen die langer dan twintig minuten duren. Vervolgens krijgt u een overzicht van de werkvormen, waar u uit kunt kiezen. Deze app werkt uitstekend! Ik denk dat wij allemaal wel eens een moment hebben gehad in de klas, waarbij er tijd over is of de concentratie van de kinderen op is. Dan zijn deze werkvormen zeer goed toepasbaar. De beschrijving van de werkvormen is kort, maar wel krachtig. Bij de werkvormen zijn  de kinderen actief bezig. Ook erg handig dat er bij de meeste werkvormen bij staat hoe de moeilijkheidsgraad verhoogt kan worden! De app is zeer overzichtelijk en ik ben geen werkvorm tegengekomen die niet toepasbaar is in de praktijk. Wilt u de kinderen een keer verrassen of belonen?  Dan kunt u de iphone of ipad schudden en kiest de OMJS-app zelf een leuke werkvorm uit. Het enige nadeel dat ik heb kunnen vinden aan de app is dat hij niet geheel gratis is. Hij kost (slechts) €1,59, maar dit is hij naar mijn mening helemaal waard!


How stuff Works app (zit dat zo)

Deze app is een bron van informatie voor leerling als docent. Wanneer u de app opent kunt u kiezen uit; artikels, videos, shows, quizzes, quotes/feiten en een zoekmachine. Wanneer u op een van deze plaatjes klikt, krijgt u een keuzescherm te zien. Alle onderwerpen zijn namelijk verdeeld in vier subgroepen namelijk; populair, avontuur, dieren en auto’s. Deze app is gemaakt n.a.v. de engelse tv show How stuff Works. De hele app is dan ook in het Engels. Op dit moment lijkt hij me geschikt voor groep 7 en 8 en de middelbare school. Het idee achter deze app vind ik heel erg leuk. Kinderen zouden in de klas zelf  kunnen opzoeken hoe dingen werken of waar iets van gemaakt is. Denk bijvoorbeeld eens aan geschiedenislessen of technieklessen. Op dit moment is deze app dus niet goed toepasbaar in de praktijk…maar ik hoop dat hier binnenkort een Nederlandse versie van komt!

 Zwijsen Spelling app


De Zwijsen spelling app is gebaseerd op de schoolmethode van uitgeverij Zwijsen. Hij moet voor alle leeftijden zijn. De leerlingen of u zelf kunnen met deze app oefenen met d- of t-, met trema’s of bijvoorbeeld tussen –n. De leerlingen kunnen wanneer ze willen oefenen en ook op hun eigen tempo. Wanneer kinderen klaar zijn met hun werk, zouden ze deze app kunnen opstarten. Het fijne aan de app vind ik dat er duidelijke uitleg wordt gegeven. Er wordt dus niet alleen aangegeven of een antwoordt goed of fout is, maar ook waarom. Dit doen ze niet door de uitleg in een tekstvorm in beeld te plaatsen, maar door een educatief filmpje. De app ziet er heel erg leuk en aantrekkelijk uit voor kinderen en is eenvoudig in gebruik. Er horen ook geluiden bij deze app. Wanneer u kinderen oortjes in laat doen, storen zij de andere kinderen niet of u kunt het geluid uitzetten bij de instellingen. De gratis versie van de app is om kennis te maken met de app. Wanneer alle spellingthema’s geoefend willen worden, moeten deze gekocht worden. Deze kosten €2,99. Ook bij deze app vind ik dat het de kosten waard is!



 De kinderen van tegenwoordig groeien op met apps en veel leerkrachten weten niet dat er apps zijn die toepasbaar zijn in hun onderwijs. Dit is erg jammer en hopelijk kan ik u op ideeën brengen. Ik zal nog meer apps gaan uitproberen en dan kunt u mijn bevindingen uiteraard weer lezen!

Bronnen

 http://www.apple.com/nl/education/apps/
App store Iphone
http://www.zwijsen.nl/web/Voor-thuis/Spelletjes/Spelling-in-beeld-app-1.htm
http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/
http://home.howstuffworks.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten