vrijdag 21 september 2012

Stemkastjes ja of nee



Stemkastjes in de klas ja of nee?                     


Een nieuwe trend in het onderwijs, is het inzetten van stemkastjes in de klas. Deze kunnen ingezet worden bij meerkeuze opdrachten, instructie,stellingen of activiteiten te betrekken. Alle kinderen zijn actief bezig en op het bord kunnen de stemmen geteld worden, dus wanneer er kinderen niet meedoen, wordt dit gezien. Bij het programma Mentimeter zouden de stemkastjes een voordeel hebben. Laatst heb ik met medestudenten stellingen beantwoordt in Mentimeter. Omdat wij geen stemkastjes hadden, hebben wij met onze laptop en mobiele telefoons moeten kiezen. Met laptops en mobiele telefoons in de verleiding groot dat kinderen op het internet andere dingen gaan doen, maar met een stemkastje is dit niet het geval.

Het stemkastje kan bij meerdere vakken worden toegepast. Denk maar bijvoorbeeld aan rekenen met sommen oefenen. Dit kan ook snel tussen andere lessen door, omdat de stemkastjes snel erbij gepakt zijn. Denk ook aan het evalueren van lessen en het werken in groepjes. U kunt er ook de voorkennis mee testen van de kinderen. 

Het voordeel is dat de stemkastjes snel erbij gepakt zijn. Na een paar seconden zijn de stellingen te zien en binnen een paar minuten zijn de resultaten te zien op de computer of op het Smartbord. Tussen de stemkastjes en de computer zit een software apparaat die net als een usb-stick in de computer wordt geplugd. Deze software zet vervolgens de resultaten op de computer.

Er zijn verschillende soorten stemkastjes. Van heel eenvoudige waarbij je alleen maar ja of nee kunt kiezen, tot stemkastjes waar je letters en cijfers kunt intoetsen. 
Mijn voorkeur gaat uiteraard naar de uitgebreidere versie, zodat de stemkastjes breed inzetbaar zijn. Maar hier zitten natuurlijk wel kosten aan verbonden. 



Ondanks dat de stemkastjes een investering zijn, ben ik er een grote voorstander van. De stemkastjes zijn naar mijn idee geschikt voor zowel de middenbouw als de bovenbouw. Wanneer een school twijfelt, kunnen ze ervoor kiezen om de stemkastjes alleen in de groepen 7 en 8 uit te proberen.  Ik vind het ook een voordeel dat in de stemkastjes bij sommige onderdelen of vakken de namen van de kinderen kunnen worden gezet. Zo kun je als leerkracht het niveau van de kinderen peilen. Wanneer er om meningen wordt gevraagd, kunnen de stemkastjes anoniem gebruikt worden. Dit vind ik een voordeel, omdat kinderen dan sneller hun mening uiten en er niet met een wijzende vinger wordt gekeken naar kinderen met een andere mening of naar kinderen die langer nodig hebben om te reageren. Het is een leuke werkvorm en alle kinderen zijn actief bezig. Een nadeel is wel dat de stemkastjes ook echt gebruikt moeten worden i.p.v. mogen worden, omdat ze duur zijn in de aanschaf. Vaak zijn er ook heel snel vernieuwingen met devices, maar als school zijnde kun je daar niet in meegaan.

Hieronder vindt u nog een filmpje over stemkastjes in de klas


http://www.leraar24.nl/video/2132

Bronnen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten