21st Century Skills: The game
Tegenwoordig zien we nog
steeds een gat tussen de kennis op het gebied van mediawijsheid tussen
leerkrachten en leerlingen. Leerkrachten
liggen vaak toch achter, omdat zij niet in een wereld zijn opgegroeid zoals die
nu is. Door middel van dit spel wordt er van de leerkrachten of toekomstige
leerkrachten verwacht na te denken over het onderwijs van nu en waar de leerlingen
behoefte aan hebben. In dit spel komen 7 kernkwaliteiten aan bod. Deze vindt u
in onderstaande cirkel:
Voor de minor Digicoach
heb ik samen met mijn medestudenten dit spel uitgeprobeerd. Hieronder leest u
stap voor stap wat wij gedaan hebben en wat mijn bevindingen waren.
Eerst zijn wij
onderverdeeld in 7 groepen. Elke groep kreeg 1 van de 7 kernkwaliteiten. Elk
groepje moest een woordweb maken met hun kernkwaliteit. Vervolgens werden de
woordwebben doorgegeven naar het volgende groepje. Dit vond ik zelf erg goed,
omdat een tweede groepje met een frisse blik naar de kernkwaliteit kijkt en
eventueel het woordweb nog kan aanvullen. Op deze manier kun je ook goed zien
hoe andere studenten tegen een kernkwaliteit aankijken. Een nadeel was echter
dat dit veel tijd kostte. Hierdoor kreeg elk groepje maar 2 kernkwaliteiten. De
rest van de kernkwaliteiten werden klassikaal voorgelezen. Dit vond ik
persoonlijk niet fijn. Wanneer je zelf iets leest en daar een woordweb van
maakt, slaan de hersenen dit goed op. Wanneer iemand anders voorleest wat bij
een kernkwaliteit staat, kan ik dit niet opslaan. Hierdoor had ik maar een goed
beeld van 2 van de 7 kernkwaliteiten.
Vervolgens hebben we het
volgende filmpje bekeken:
Ik vond het zelf een erg
interessant en dynamisch filmpje. De tekeningen werden steeds een geheel en ik
werd er als het waren in meegezogen. Er zaten ook veel herkenbare momenten in
het filmpje, die mij erg aanspraken. Ik kan zelf goed Engels verstaan en
spreken, maar ik kan me wel voorstellen dat studenten of leerkrachten die de
Engelse taal minder beheersen moeite hebben met het filmpje. Ik zou er daarom
zelf voor kiezen om de film af en toe te pauzeren en iemand kort te laten
reflecteren.
Na het filmpje hebben wij
een Mentimeter test gedaan. Wij moesten
allemaal inloggen met onze telefoon of laptop. Vervolgens moesten allemaal
dezelfde stelling beantwoorden. Op het Smartboard waren de resultaten te zien.
Doordat de balkjes steeds versprongen, wanneer er nieuwe antwoorden
binnenkwamen, waren we allemaal gefocust op het Smartbord. Ik vond dit een erg
leuke werkwijze, waarbij iedereen actief bezig is. Het programma werkte prima
en doordat er anoniem wordt beantwoordt, voelen mensen zich vrijer om hun
mening te uitten. Wanneer er veel verschillende meningen waren, werden deze
besproken. Sommige stellingen waren echter wel onduidelijk geformuleerd.
Belangrijk is wel dat de stellingen duidelijk en neutraal zijn, zodat er een
duidelijke eens of oneens kan ontstaan.
Na de Mentimeter kreeg
elk groepje een gekleurd blad. Hierop moesten we een tekening maken van een
leerkracht in de 21ste eeuw. Hierbij moesten we gebruik maken van de
7 kernkwaliteiten. Erg leuke opdracht, waarbij iedereen hun creativiteit in
kwijt kon! Hieronder ziet u het resultaat van mijn groepje:
Tot slot hebben wij een
mood-bord gemaakt voor ons adviesbureau. Door gebruik te maken van de 7
kernkwaliteiten hadden we veel structuur. Per kernkwaliteit hebben wij onze
visie kort beschreven.
Hierdoor kregen wij als adviesbureau een duidelijk beeld
over onze visie m.b.t. jonge kinderen in het 21ste eeuw onderwijs.
Hieronder ziet u ons resultaat met de trotse makers!
Kortom: Het 21ste
century skills spel zit goed in elkaar, op een paar kleine puntjes na die
hierboven zijn beschreven. De afwisseling zorgt ervoor dat het interessant
blijft om te spelen. Daarnaast vind ik dat het spel goed past bij Meervoudige
intelligentie. Want aan het einde van de dag wisten wij allemaal wat bij 21st
century onderwijs hoort. De ene pikt dit op door een woordweb te maken, de
ander door een filmpje te zien en weer een ander door de structuur van het spel. Wanneer er genoeg tijd wordt
vrijgemaakt om dit spel uit te voren, zullen veel scholen hier veel winst
door kunnen behalen…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten