Huidige reken- en taalonderwijs … zo slecht nog niet?
Ons huidige reken- en
taalonderwijs is under Construction en daarmee bedoel ik dat er grote
veranderingen aan de gang zijn. Deze veranderingen komen niet vanuit de
leerkrachten zelf, maar door de rijksoverheid. Ons reken- en taalonderwijs
blijkt niet goed te zijn en daarom worden er flinke aanpassingen gedaan. Maar klopt dit wel, is ons reken- en
taalonderwijs echt zo slecht?
Tegenwoordig is er vaak
in het nieuws dat ons huidige reken- en taalonderwijs slecht is. Maar als we
het onderwijs in Europa bekijken, blijkt dat Nederlandse leerlingen nog steeds
boven het gemiddelde zitten. Wanneer er wereldwijd gekeken wordt, liggen de
prestaties van Nederlandse leerlingen iets lager, vergeleken met bijvoorbeeld
Japan. Niet erg alarmerend dus, maar hier denkt onze overheid toch anders over
en daarom komen er veranderingen.
De overheid stelt
duidelijke eisen aan het reken-en taal onderwijs. Hierbij wordt er gekeken naar
richtlijnen die zijn opgesteld. Deze richtlijnen geven aan wat leerlingen
zouden moeten kunnen en kennen tijdens bepaalde momenten in hun schooltijd. Er
wordt nu echter wel verwacht dat er vaker tussendoor getoetst wordt door
leerkrachten. Ik vind het goed dat er vaker getoetst moet worden, omdat toetsen
soms moment opnamen zijn en kinderen hierdoor boven of onder hun niveau scoren.
Ik vraag mij echter wel af hoe een leerkracht dit moet gaan organiseren,
aangezien het aantal leerlingen in een klas enorm aan het stijgen is.
Ik vraag mij ook af wie
er precies verantwoordelijk is voor het ontwerpen van de richtlijnen. Neem nu bijvoorbeeld
de richtlijnen van groep 1 en 2 op het gebied van taal en rekenen. De kinderen
moeten in de groepen 1 en 2 al zoveel weten en kunnen. Om ervoor te zorgen dat
de kleuters deze richtlijnen weten en kunnen, moeten leerkrachten dit op een
speelse manier aanbieden. Maar wanneer we kijken naar de toetsmomenten, zoals
bijvoorbeeld de Cito-toetsen, wordt er van de kleuters verwacht uit een boek te
werken en alleen naar plaatjes te kijken, terwijl al het aangeleerde op een
speelse en actieve manier is aangeleerd. Krijgen wij dan wel een goed beeld van
het niveau van ons reken- en taalonderwijs vraag ik mij af?
Een toets goed
maken is goed voor ons landelijke gemiddelde, maar kunnen kinderen het geleerde ook toepassen in hun
dagelijkse leven, waar taal en rekenen een groot deel uitmaakt?
Ook de lerarenopleiding
ligt onder druk. Het niveau van de
studenten op het gebied van rekenen en taal ligt veel te laag, volgens de
overheid. Het is belangrijk dat het niveau van toekomstige leerkrachten op het
gebied van rekenen en taal goed is, maar de eisen m.b.t. rekenen en taal zijn niet op alle lerarenopleidingen
hetzelfde. Ook hier moet een duidelijke lijn getrokken worden.
Zoals ik al zei verandert
ons reken- en taalonderwijs enorm. Dit heeft niet alleen maar nadelen, want er
worden tegenwoordig veel methoden ontworpen, die passen bij de belevingswereld
van de kinderen. Nu nog wachten op toetsmiddelen die passen bij de
belevingswereld van de kinderen….
bronnen
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/1824764/2011/01/15/Nederlands-onderwijs-scoort-goed.dhtml
http://taalunieversum.org/onderwijs/spelling/downloads/over_de_drempels_met_taal_en_rekenen_hoofdrapport.pdf
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen
www.slo.nl
bronnen
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/1824764/2011/01/15/Nederlands-onderwijs-scoort-goed.dhtml
http://taalunieversum.org/onderwijs/spelling/downloads/over_de_drempels_met_taal_en_rekenen_hoofdrapport.pdf
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen
www.slo.nl
Heel sterk einde, Ellen!!! Complimenten!
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Ankie