donderdag 20 september 2012

Reken- en taalonderwijs



Huidige reken- en taalonderwijs … zo slecht nog niet?

Ons huidige reken- en taalonderwijs is under Construction en daarmee bedoel ik dat er grote veranderingen aan de gang zijn. Deze veranderingen komen niet vanuit de leerkrachten zelf, maar door de rijksoverheid. Ons reken- en taalonderwijs blijkt niet goed te zijn en daarom worden er flinke aanpassingen gedaan.  Maar klopt dit wel, is ons reken- en taalonderwijs echt zo slecht?

Tegenwoordig is er vaak in het nieuws dat ons huidige reken- en taalonderwijs slecht is. Maar als we het onderwijs in Europa bekijken, blijkt dat Nederlandse leerlingen nog steeds boven het gemiddelde zitten. Wanneer er wereldwijd gekeken wordt, liggen de prestaties van Nederlandse leerlingen iets lager, vergeleken met bijvoorbeeld Japan. Niet erg alarmerend dus, maar hier denkt onze overheid toch anders over en daarom komen er veranderingen.

De overheid stelt duidelijke eisen aan het reken-en taal onderwijs. Hierbij wordt er gekeken naar richtlijnen die zijn opgesteld. Deze richtlijnen geven aan wat leerlingen zouden moeten kunnen en kennen tijdens bepaalde momenten in hun schooltijd. Er wordt nu echter wel verwacht dat er vaker tussendoor getoetst wordt door leerkrachten. Ik vind het goed dat er vaker getoetst moet worden, omdat toetsen soms moment opnamen zijn en kinderen hierdoor boven of onder hun niveau scoren. Ik vraag mij echter wel af hoe een leerkracht dit moet gaan organiseren, aangezien het aantal leerlingen in een klas enorm aan het stijgen is.

Ik vraag mij ook af wie er precies verantwoordelijk is voor het ontwerpen van de richtlijnen. Neem nu bijvoorbeeld de richtlijnen van groep 1 en 2 op het gebied van taal en rekenen. De kinderen moeten in de groepen 1 en 2 al zoveel weten en kunnen. Om ervoor te zorgen dat de kleuters deze richtlijnen weten en kunnen, moeten leerkrachten dit op een speelse manier aanbieden. Maar wanneer we kijken naar de toetsmomenten, zoals bijvoorbeeld de Cito-toetsen, wordt er van de kleuters verwacht uit een boek te werken en alleen naar plaatjes te kijken, terwijl al het aangeleerde op een speelse en actieve manier is aangeleerd. Krijgen wij dan wel een goed beeld van het niveau van ons reken- en taalonderwijs vraag ik mij af? 
Een toets goed maken is goed voor ons landelijke gemiddelde, maar kunnen kinderen het geleerde ook toepassen in hun dagelijkse leven, waar taal en rekenen een groot deel uitmaakt?

Ook de lerarenopleiding ligt onder druk. Het niveau  van de studenten op het gebied van rekenen en taal ligt veel te laag, volgens de overheid. Het is belangrijk dat het niveau van toekomstige leerkrachten op het gebied van rekenen en taal goed is, maar de eisen m.b.t. rekenen en taal  zijn niet op alle lerarenopleidingen hetzelfde. Ook hier moet een duidelijke lijn getrokken worden.

Zoals ik al zei verandert ons reken- en taalonderwijs enorm. Dit heeft niet alleen maar nadelen, want er worden tegenwoordig veel methoden ontworpen, die passen bij de belevingswereld van de kinderen. Nu nog wachten op toetsmiddelen die passen bij de belevingswereld van de kinderen….


bronnen
 http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/1824764/2011/01/15/Nederlands-onderwijs-scoort-goed.dhtml

http://taalunieversum.org/onderwijs/spelling/downloads/over_de_drempels_met_taal_en_rekenen_hoofdrapport.pdf

 http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen

www.slo.nl


1 opmerking: